Tips & Trucks

Core stability

February 13, 2014 1 comments 1481 Hits

Waarom is Core Stability zo’n zinvolle trainingsvorm? Door consequent core stability oefeningen te doen waarmee je de controle en balansbeheersing over je rug, bekken, heup, knie en enkel traint, ben je niet alleen minder vatbaar voor blessures maar verbeteren ook je sportprestaties.

 

Core stability

 

`$title`

Waarom is Core Stability zo’n zinvolle trainingsvorm? Door consequent core stability oefeningen te doen waarmee je de controle en balansbeheersing over je rug, bekken, heup, knie en enkel traint, ben je niet alleen minder vatbaar voor blessures maar verbeteren ook je sportprestaties.

Onder ‘Core’ worden de rug, buik en het bekken gebied verstaan. In een andere benaming wordt ‘Core’ ook wel het ‘Powerhouse’ genoemd.

In feite is de romp het centrum van de functionele kinetische keten en vormt daarmee de ‘fundering’ van alle beweging van de ledematen. Dit ‘Powerhouse’ wordt ook wel omschreven als een doos met de buikspieren als voorkant en de rugspieren en de bilspieren als achterkant. Het diafragma (middenrif) als bovenkant en de spieren van het bekken en de heupen als bodem.

De romp zal dus een krachtige stabiliteit moeten hebben voor het bewegen van de ledematen. Is dit niet het geval, dan zullen de alledaagse activiteiten, maar ook sportactiviteiten niet goed uitgevoerd kunnen worden. En mogelijkt tot blessures kunnen leiden. Andersom is het zo dat een krachtige Core een postief effect heeft op de sportprestaties.

CS training heeft dan ook veel te maken met het begrip ‘functioneel trainen’. Dit wil eigenlijk niet meer zeggen dan dat de training een positief effect moet hebben op de ADL / en of sportprestaties. Bij functioneel trainen is de interactie tussen stabiliteit, mobiliteit en coördinatie erg van belang.

Met coördinatie wordt dan vaak de ‘intermusculaire coördinatie’ bedoeld. Dit zal dan ook terug moeten komen in de CS training. Er zal altijd ‘los’ getraind worden. Er zal dus niet gewerkt worden met vaste apparatuur. Bij het trainen met vrije gewichten wordt de rompmusculatuur genoeg aangesproken, in tegenstelling bij het trainen met vaste apparatuur

Share it!

Contact

Bruno Vergauwen
Stationsplein 27

2880 Bornem
GSM : 0486/43.74.18

Email:brunovergauwen007@hotmail.com